تصویرسازی مد؛ مصاحبه اختصاصی کمد با شکوفه عطاری

مگان مارکل و کیت میدلتون: دو دیدگاه، دو استایل

ادامه مطلب


منبع: https://mag.sarak-co.com/fashion-photography-interview-with-shkoufeh-attari/

شکوفه تلاش می‌کند بیشتر در سطح جهانی فعالیت داشته باشد و تصویرسازی‌های خودش را محدود به مرز‌های ایران نکند. حتی در ابتدای صحبت‌هایش اشاره کرد زمانی که پیج اینستاگرامش را فعال کرده بود ملیتش در آن پیج مشخص نبود و اکثر فالورهایش ایرانی نبودند. همین موضوع باعث می‌شود که در ابتدا از دانشجویان دانشگاه پارسونز اولین سفارش‌هایش را بگیرد. از دیگر فعالیت‌های شکوفه که در پیج برندهای مطرح دنیا نیز منتشر شده، شرکت در فراخوان‌های برند اسکیاپارلی و الکساندر مک کوئین است که آثار او به عنوان چند اثر برتر انتخاب شده است. از دیگر برندهایی که تصویرسازی‌های او را پست و استوری کردند می‌توانیم به آلبرت فررتی، ماسکینو و آیریس ون‌هرپن نیز اشاره کنیم.

کلام پایانی!

شکوفه عطاری متولد و بزرگ شده‌ درشهر تبریز و تحصیلاتش کارشناسی تئاتر و ارشدعلوم ارتباطات است. درحال حاضر او دانشجوی دکترای علوم ارتباطات وعضو هیئت موسس و مدیر آموزش موسسه‌ی پارلامد تبریز است.
نقاشی و تصویرسازی را جایی آموزش ندیده و از بچگی جزء علایق و فعالیت‌های اصلی او و اولین منبع درآمد شکوفه بوده است. در کنکور دانشگاه آزاد تبریز در سال 83 رتبه‌ی ۱ کنکور در رشته‌ی نقاشی را کسب می‌کند اما تصمیم می‌گیرد که در رشته‌ی تئاتر ادامه تحصیل دهد. سپس وارد عرصه‌ی سینما و تئاتر می‌شود اما هیچ‌گاه از تصویرسازی فاصله نمی‌گیرد. تا اینکه بعد از تاسیس موسسه‌ی پارلامد، تصویرسازی فشن را به صورت جدی‌تر دنبال می‌کند. او روحیه‌ای سیال و خارج از هر چهارچوبی دارد، به سراغ فعالیت‌های مختلفی می‌رود و همه‌ی آنها را تجربه می‌کند. در تصویرسازی‌های شکوفه این حس و روحیه‌ی او با تکنیک آبرنگ به زیبایی دیده می‌شود.

SHOW studio

هفته‌های مد زمستان 2023 به پایان رسید و علاقه‌مندان به دنیای فشن از پلتفرم‌‌های مختلف، پیگیر اخبار و رویداد‌های این هفته‌ها بودند. SHOW studio یکی از همین پلتفرم‌هاست. شواستدیو در سال 2000 توسط Nick Knight در لندن تاسیس شد و مدام در حال گسترش مرز‌های ارتباطات در دنیای فشن است. این موسسه در تلاش است که برای مخاطبین، شیوه‌های ارائه‌ی خلاقانه ایجاد کند. شواستدیو همچنین یک پلتفرم منحصر بفرد برای پرورش و تشویق طراحان و هنرمندان در سرتاسر جهان است که در روند خلاقانه‌ی مد به شیوه‌ی شخصی خودشان مشارکت داشته باشند.
این خانه‌ی فیلم با آخرین فناوری به طور زنده catwalk و صحنه‌های مد را به نمایش می‌گذارد و به مخاطبان بین‌المللی امکان دسترسی بی‌نظیر و فوری به دنیای مد را می‌دهد. همچنین با یک تیم پویا وفعال رویدادهایی که به فضای فشن وابسته باشد را پوشش می‌دهد و همچنین تصویرسازان مد، عکاسان و هرکسی که در مدیا فشن فعالیت می‌کند را رصد می‌کنند و برای فعالیتهای مختلف آنها را انتخاب می‌کنند.

تصویرسازی‌ فشن در هفته‌های مد

“همه چی در لحظه، مطابق با حس و حال و فضایی که من در آن قرار دارم، اتفاق می‌افتد.” این جمله را شکوفه عطاری در جواب سوال من گفت که پرسیدم: چطور مجموعه و لوک‌ها را برای تصویرسازی مد انتخاب و فضاسازی می‌کنی؟
او در ادامه گفت: من علاوه بر حوزه‌ی تئاتر در حوزه‌ی موسیقی هم فعال هستم و کمانچه‌ی آذری می‌نوازم و سال‌ها در گروه‌های موسیقی بوده‌ام. من فکر می‌کنم این شناختی که نسبت به موسیقی دارم در کنار شناختی که به نمایش و ادبیات و تئاتر دارم مثل تکه‌های پازلی هستند که من را در تصویرسازی‌ها بروز ‌می‌دهند. اولین تصویرسازی من برای شواستدیو در هفته‌ی مد میلان 2023 از مجموعه‌ی فندی بود؛ لوکی در نقش یک نوازنده‌ی درام که زنگ شروع این مجموعه را برای منِ تصویرساز به صدا در می‌آورد. در ادامه به دلیل اینکه در حس و حال موسیقی قرار داشتم کل مجموعه‌ای که طراحی کردم در قالب یک گروه موزیک به نمایش درآمدند. قطعا این اتفاق از پیش تعیین شده نبود و خودم را برای این موضوع در محدودیت و چهارچوب قرار نداده بودم.

درآمدزایی تصویرسازی فشن

تئاتر، نمایش‌خوانی، موسیقی، منشی صحنه، نوازندگی و تصویرسازی! دنیاهایی موازی که ممکن است نقاط مشترکی با هم داشته باشند و شکوفه عطاری از بین همه‌ی این تجربه‌هایی که ذکر کردیم، تصویرسازی را به عنوان حرفه و علاقه‌ی اصلیش انتخاب کرده است تا جایی که SHOW studio ، او را به عنوان تصویرساز هفته‌‌ی مد میلان زمستان 2023 انتخاب کرد. در این مصاحبه به سراغ او رفتیم تا از تجربیاتش با برندهای جهانی مثل اسکیاپارلی و ماسکینو و فعالیتش در شواستدیو برایمان بگوید.

شکوفه عطاری؛ تصویرساز فشن

برخی از آثار شکوفه عطاری به واسطه‌ی برخی از کالکتورهای خارجی در مارکت‌های NFT به صورت قراردادی به فروش رفته است به همین جهت درمورد درآمدزایی رشته‌ی تصویرسازی مد، نظر او را پرسیدم و او در جواب گفت: تصویرسازی فشن به شیوه‌های مختلفی می‌تواند منبع درآمد باشد. برای مثال یک طراح لباس برای پروموت اثرنهایی‌اش به یک تصویرساز فشن سفارش کار می‌دهد همانطور که من به‌طور پیوسته با طراحان همکاری دارم. به علاوه یک طراح لباس با توجه به سفارش شخصی که از مشتری گرفته برای پیش نمایش کار نهایی باز به سراغ تصویرسازان مد می‌روند. علاوه بر این تصویرسازان مد می‌توانند با مجله‌های مد همکاری کنند و از این مجلات سفارش کار بگیرند یا طراحی‌های قبلی خود را به آنها بفروشند. همچنین پلتفرم‌های آنلاین فروش آثار هنری مثل سایت icanvas می‌تواند منبع درآمد دیگری برای تصویرسازان مد و فشن باشد.

تصویرسازی یا طراحی لباس؟ مسئله این است!

هرساله شواستدیو تعدادی از تصویرسازان که امضای شخصی در سبک کاری خودشان را دارند را رصد می‌کند و از آن‌ها دعوت می‌کند تا به یکی از چهار پایتخت مد بروند و از نزدیک نمایش‌ها را ببینند سپس یکی از لوک‌ها را به شیوه‌ی شخصی خودشان به تصویر بکشند و درنهایت شواستدیو این مجموعه‌ها را در قالب یک نمایشگاه برای فروش آثار به نمایش می‌گذارد. آقای نیک نایت قبلا هنر شکوفه عطاری را در اینستاگرام دنبال می‌کرد. حتی شب یلدا را با یکی از آثار شکوفه در پیج شخصیش به همه پارسی‌زبانان تبریک گفت و در واقع با همین اثر شکوفه، به فرهنگ و رسوم ایرانی‌ها علاقمندتر شد.
برای هفته‌ی مد زمستان 2023 میلان نیز از شکوفه‌ی عطاری دعوت کرد تا به سبک شخصی خودش هفته‌ی مد میلان را به تصویر بکشد. شکوفه که بنا به دلایل شخصی امکان حضور در میلان را نداشت به شکل آنلاین و زنده، فش‌ شوها را مشاهده کرد و مجموعه‌ی تصویرسازی خودش را ارائه داد که بسیار مورد استقبال و تشویق اعضای شواستدیو قرار گرفت.

زنگ شروع هفته‌ی مد

شکوفه به علاقمندان و فعالان تازه کار در این حوزه توصیه می‌کند: ” از هیچ محدودیتی نترسید. روی کارتان مصمم باشید و خسته نشوید. زمانی که آثارتان را در سوشال مدیا منتشر می‌کنید توجه به لایک شدن یا نشدن آثارتان نداشته باشید و ادامه دهید چون در نهایت مخاطب آثارتان، دیر یا زود، شما را پیدا می‌کند و به شما پیشنهاد کار می‌دهد.


پیش‌تر ما در کمد سارک در مورد تفاوت طراحی لباس و تصویرسازی فشن صحبت کردیم ولی از دید یک تصویرساز مد این تفاوت بسیار فاحش‌تر است. شکوفه می‌گوید: “تصویرسازی فشن هرگز و هرگز مترادف طراحی لباس نیست. یک طراح لباس هیچ لزومی ندارد که تصویرساز فشن هم باشد مگر اینکه خودش به این حوزه علاقمند باشد. همانطور که عکاسی فشن، وبلاگ نویس فشن به واسطه حیطه‌ی‌کاری به طراحی لباس مرتبط می‌شود، تصویرسازی فشن هم با طراحی لباس در ارتباط است. اما به طور کلی تصویرسازی فشن یه حوزه‌ی مجزا و همچنین یک منبع درآمد مستقل است.”

همکاری و فعالیت تصویرساز فشن با برندها