ما تبلیغات کردیم. چه از طریق ویزتوری چه از طریق آشناهامون به ساپلایرها و برندها معرفی شدیم و در حال حاضر هم اسم تگموند رو همه ساپلایرها میشناسن چه با ما کرده باشن چه نه و ما بزرگترین مسابقه مد و فشن ایران رو برگزار می کنیم. ما اولین مسابقمون 2500 شرکت کننده در 2 هفته داشت. و این تعدا شرکت کننده یعنی 100 برابر تعداد شرکت کننده رقبا و در آخرین مسابقمون حدود 10 12 هزار نفر شرکت کردن. در زمینه مد و فشن مسابقه برگزار کردن واقعا سخته. برای ما تبلیغات در گوگل و شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر رو داشته.
راه اندازی یک استارت آپ خیلی کار سنگینیه، خسته کننده، نا امید کننده ایه. خود من یه زمان به جایی رسیدم که می خواستم همه چی رو رها کنم. وقتی استارت آپ راه میندازی تمام مسئولیت ها گردنته. شروع کردن استارت آپ، مطالعه درک، فهم و… می خواد و اصلا شوخی نیست.اما از این که استارت آپ راه انداختم پشیمون نیستم هرچند با چیزهایی که تا الان یاد گرفتم هر جای دیگه ای می تونم با 2 تا 3 برابر حقوقم استخدام شم و همه کار بلدم، هر کاری که بگین انجام دادم، از بازاریابی و ثبت شرکت بگیرن تا کد نویسی و… چون مجبور بودم که یاد بگیرم و رو این حساب چیزی رو از دست ندادم و یه چیزی رو هم بدست آوردم ولی واقعا کمرم رو شکسته.
-جرقه اولیه تگ موند از کجا شروع شد و چرا اسم تگموند رو انتخاب کردین؟
-چقدر شتاب دهنده شما در پیشرفتتان تاثیر گذار بوده است؟
از 5 سال قبل از شروع تگ موند کارهای نرم افزاری می کردم و سابقه عضویت در تیم روباتیک دانشگاه رو دارم. پروژه های نرم افزاری زیادی برای شرکت های مختلف انجام دادم و بیشتر وقتم روی نوشتن نرم افزار و الگوریتم و اینا می گذشت.
-برای شناساندن کسب و کار خود به دیگران، از چه روشهایی استفاده کردهاید و می کنید؟ کدام بیشترین اثر را داشت و کدام کمترین نتیجه را؟
حدودا 3 سال پیش به همراه یکی از دوستان قدیمیم تصمیم گرفتیم که یه کاری رو برای خودمون راه اندازی کنیم و برای خودمون یه شرکت راه بندازیم. بعد از بررسی بازار به این نتیجه رسیدیم که ایده تگموند بهترینه. ایده اولیمون در مورد مهد کودک بود که یه سامانه جامع را بندازیم تا بچه ها با تبلت شون از خونه نقاشیاشون رو آپلود کنن و بچه ها در مورد نقاشیشون نظر و امتیاز بدن. یه چند جا رفتیم اکثرا خوششون اومد و استقبال کردن و این ایده رو از یه استارت آپ در دوبی الگو برداری کردیم و می خواستیم بومی سازیش کنیم. قبل از این که این ایده رو شروع کنیم ایده تگموند به ذهن شریکم کامیار رسید که یه سامانه برای برندها و فروش آنلاینشون پوشاک داشته باشیم، که البته ایدش با الان خیلی فرق می کرد و خیلی کامل تر شده. ایده اولیه تگ موند، یه ایده بود که مکمل نت برگ بود و تخفیف های مختلف را اطلاع رسانی می کرد و فروشی نداشت. کم کم دیدیم که جواب گوی بازار نیست و روی پوشاک تمرکز کردیم که کم کم تبدیل شد به فروشگاه مجازی پوشاک.
-از تجربیات و کارهایی که تا قبل از شروع تگ موند انجام دادین بگویید؟
-به نظر شما مهمترین عامل موفقیت یک استارتاپ چیه؟
فواد سعیدی نیک هستم، 25 سالمه و مدیرعامل تگ موند هستم. فارغ التحصیل IT دانشگاه تهران و در حال حاضر دانشجوی مدیریت کارآفرین دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به سفر دارم، ورزش های گروهی با دوستام مخصوصا والیبال رو خیلی دوست دارم و علاقه زیادی به فیلم دارم بخصوص سریال.
در مورد اسم تگ موند باید بگم واقعا انتخاب اسم سخت بود. ما میخواستیم کلمه تگ در اسممون باشه. تگموند 2تا اسم قبلش داشت، یکی تگ آیلند و قبل از اون هم هم تگزون بود. در مورد این که چرا این 2 اسم رو تغییر دادیم این بود که از لحاظ نوشتاری برای مخاطب سخت بود. موند در فرانسوی یعنی جهان که یهE آخرش داره و ما اون رو هم برای راحتی کاربرامون حذف کردیم.
شروع نکنید. چه کاریه وقتی میتونین جایی استخدام شین استارت آپ راه بندازین 🙂
یه جامعه ای هرچند کوچک به تگ موند اعتماد بیشتری دارن و این برای ما همون مزیت رقابتیه. اینکه رقبای ما با توجه به اندازه شرکتشون که چندین برابر ما هستند و ده ها برابر ما هزینه کردن باز هم عده ای هرچند اندک به ما اعتماد بیشتری دارن. چون ما از اول با برند های معتبر کار کردیم مثل آدیداس، نایک، چرم درسا و … این باعث یه اعتبار مضاعف شد. اینکه مشتری خیالش راحته که جنسی که از ما میخره همون جنسیه که میتونه از نمایندگی فلان برند بخره باعث شده مشتری به بیشتر اعتماد کنه و خیالش راحت باشه که جنسی که میخره اصله. همچنین تنوع محصولات ما بیشتر از بقیه رقیبای ماست.
-مزایای سایت شما نسبت به سایر رقبا چیست؟